Tre dagars fördjupningskurs

Kursdatum kommer våren 2025

Bakgrund

Sällskapet för Existentiell Psykoterapi har sedan lång tid erbjudit kurser som introducerat de tre besläktade synvinklarna: Existensfilosofi, Existensens Psykologi samt Existentiell Vägledning och Psykoterapi. Många har fått sin första introduktion genom att ta del av en av flera 3-dagars introduktionskurser där en översikt har getts över dessa tre aspekter. Detta har hos många lett till att man, exempelvis, gått vidare till egna studier av relevant litteratur, att man genomgått kursen ’Det existentiella samtalet’ vid Södertörns Högskola eller kursen “Existentiell vägledning” vid Mälardalens Universitet i Västerås.

Men många är mer intresserade av en långsammare studietakt och vill gradvis öka sin insikt och kompetens inom just det existentiella behandlingsperspektivet. På SEPTs 3-dagars fördjupningskurs blandas föreläsningar, praktiska övningar och fallbeskrivningar så att man får en tydligare anknytning till det praktiska behandlingsarbete man utövar.

Syfte och innehåll

Syftet med kursen är att deltagarna skall ges möjlighet att fördjupa sina kunskaper och insikter i existentiell vägledning och behandling. Den studerande får i kursen särskilt möjlighet att fördjupa sin förståelse för existentiella frågor som har betydelse för behandlingars långsiktiga mål dvs sådant som har att göra med hållbarhet, tålighet och återhämtnings- förmåga (sustainability and resilience). Det rör hur livsomständigheter och livsval bidrar till psykisk hälsa eller ohälsa och hur den psykiska ohälsan hänger samman ogynnsamma livsvillkor, med ensamhet och brist på stödjande relationer, med frihetens och valets dilemman, samt med svårigheter att skapa mening, vitalitet och ett autentiskt liv.

Med detta som bakgrund och med den kunskapsbas som den studerande har sedan tidigare ges i kursen utrymme för fördjupade och mer specifika metodiska inslag som visar på den fenomenolologiska metodens praktik. Hur gör man, och hur låter det i en typisk existentiell behandlingsinsats? Vad är specifikt och annorlunda och vad är terapeutiskt generiskt?

Kursen har också inslag av övningar där man arbetar med egna erfarenheter från sitt klientarbete samt med case-material, där man får insyn i andra vägledares och terapeuters insatser.

Omfång och examination

Kursen vänder sig till dem som har en god grund i existensfilosofi, existensens psykologi och existentiell vägledning och terapi, minst genom deltagande i någon av SEPT’s tidigare 3- dagars introduktionskurser. Det förutsätts vidare att man har tillgång till någon form av klientarbete för vägledning eller behandling. Kursen omfattar rekommenderad litteratur (se nedan) och kursen kan examineras (frivilligt) genom individuell essä. Kursen ger kunskap om –

  • hur livsfrågor och livsproblem kan förstås i termer av den existentiella psykologins begreppsapparat
  • hur de existentiella grundbegreppen är relaterade till frågor om psykisk hälsa och ohälsa,
  • hur man tillämpar kunskaper om och insikter från de existentiella psykologin (såsom meningsskapande, val och väljande, förhållandet till tid och rum etc) på de fall, vinjetter och exempel som kursen omfattar
  • hur den fenomenologiska metoden tillämpas i existentiell vägledning för att ge den unika klienten möjlighet att framträda
  • hur vägledningens och behandlingens långsiktiga mål adresseras i processen (hållbart leverne, rustikt levnadssätt etc)

Utvärdering

Kursen utvärderas skriftligt av varje deltagare och sammanställs och tillsänds alla deltagare, samt SEPT’s utbildningsutskott.

Litteraturförslag

Adams, M. (2013). A concise Introduction to Existential Counselling. London : Sage. Byung-Chul Han. (2009). Trötthetssamhället. Berlin: Ersatz.
v. Deurzen, E. (2009). Psychotherapy and the Quest for Happiness. London: Sage.
Schneider, K.J., & Krug, O.T. (2010). Existential – Humanistic Therapy. Washington D.C: American Psychological Association.
Sand, L., & Strang, P. (2013). När döden utmanar livet. Om existentiell kris och coping i palliativ vård. Stockholm: Natur och Kultur..

Praktiskt

Den studerande förväntas innan kursen ta del av delar av litteraturen, särskilt sådant som man finner sig obekant med. Vidare förväntas man ta med sig ett behandlingsdilemma (avidentifierat) till kursen som kan diskuteras tillsammans med andra kursdeltagare. I kursavgiften ingår undervisning, examination och kursbevis. Den studerande svarar själv för resor, uppehälle och kurslitteratur. Kursledningen bistår med artiklar och kursens arbetsmaterial samt utvärdering.

Text Dan Stiwne och Elisabeth Serrander