Handledarutbildning

Handledarutbildning i existentiell vägledning och psykoterapi (Avser omgång 2023-24) 

SEPT har sedan lång tid bedrivit avancerade påbyggnadsutbildningar i existentiell filosofi och psykologi, existentiell psykoterapi och existentiell vägledning (counselling). Utbildningarna har skett såväl över nätet som i r l och syftat till, på den avancerade nivån, att ge de studerande möjlighet att nå auktorisation som existentiell psykolog, vägledare eller psykoterapeut. Dessa auktorisationsutbildningar vars kravnivå motsvarar Master-nivå, innefattar även handledning som ges av särskilt erfarna existentiella psykologer och psykoterapeuter med handledarutbildning (oftast given som handledarutbildning i psykoterapi vid något universitet). SEPT medverkar även vid utbildning av existentiella vägledare, en utbildning som sker vid Mälardalens Universitet (MdU) sedan sex år. Även i denna utbildning ingår handledning där handledare från SEPT medverkar. 

De handledare som idag är verksamma är relativt få och räcker knappt till för alla uppgifter. Flera av dem drar ner på sin verksamhet pga av ålder och av andra skäl och är ofta mycket sysselsatta på den tid de har till förfogande. Behovet av nya tillkommande handledare är därför stort och aktuellt. SEPT har den uppfattningen att den handledning som sker med målet att vara en del i utbildning till auktorisation måste ges av utbildad handledare för att kunna räknas in i underlaget för auktorisation. Det är angeläget att det inom snar framtid finns fler och tillräckligt med handledare att tillgå för de utbildningar som drivs av, eller i samarbete med SEPT, eller eljest vid Universitet och Högskolor. 

Syfte 

Utbildningen syftar till att den studerande skall förvärva kunskaper och färdigheter som erfordras för att kunna utöva såväl utbildningshandledning som verksamhetshandledning för existentiellt inriktade hjälp- och stödinsatser i form av existentiell psykoterapi, existentiellt psykologarbete eller existentiell vägledning. De utbildade handledarna får befogenhet att, i mån av behov, framöver komma ifråga för handledningsuppdrag inom SEPT’s utbildningsverksamhet samt kan givetvis handleda i privat, egen verksamhet eller för annan huvudman. 

Omfattning 

Omfattningen motsvarar 20 hp som här motsvaras av 120 undervisningstimmar per studerande. Av dessa ges ett visst antal i helklass i form av föreläsningar och seminarier och ett visst antal i form av handledning i grupp om fyra rörande egna handledningsfall. Tidsfördelningen avser 60 uvt för teori och metod samt 60 uvt handledning på handledning. Summa totalt 120 uvt. 

Utbildningen pågår under 10 månader och undervisningen ges både i r l och som nätundervisning. Utbildningen organiseras så att med start i augusti ges 4 dubbeldagar (augusti och november samt februari och maj). Detta omfattar ca 30 + 30 timmar. Däremellan ges via Zoom undervisning och handledning en heldag per månad. Även detta omfattar 30 + 30 tr. 

Studerande 

Utbildningen vänder sig enbart till fullt ut auktoriserade existentiella psykoterapeuter, psykologer och vägledare. Antal studerande är planerad för 8 eller högst 12 studerande. 

Utbildningens pedagogik och arbetsformer 

Utbildningen genomförs utifrån pedagogiska idéer hämtade från PBL (problembaserat lärande). I teori- och metoddelen innebär detta att den studerande förväntas vara en aktiv medskapare i utbildningsprocessen, sköta sina förberedelser för falldragningar för sina handledningar samt läsa rekommenderade artiklar och litteratur. Under seminarier förväntas aktivt deltagande med frågor, exempel och egna ställningstaganden. 

I handledning på handledning förväntas den studerande vara väl förberedd inför de dragningar som görs vid möten i r l samt över Zoom så att den begränsade tiden kan tas tillvara på bästa sätt. Den studerande förväntas även, efter eget omdöme, bidra med såväl professionellt som personligt relevant material (dock ej privat) i handledningen. Handledningsgrupperna sätts samman allsidigt och blandat med studerande som avser syssla med antingen handledning i existentiell terapi vägledning eller i existentiellt inriktad psykologisk behandling. 

Teori- och metodinnehåll 

Innehållet formas så att varje teoritillfälle har ett tema som förbereds av lärare och studerande och som sedan avhandlas under seminarietiden. Ibland inleds studietimmarna med föreläsning eller introduktion varefter ett seminarium följer upp detta. Föreläsare och seminarieledare är alla erfarna handledare eller akademiker med inriktning mot handledning och professionsfrågor. 

handledning på handledning kommer temana att aktualiseras i praktiskt klientarbete och ges tillämpad förståelse genom det handledningsarbete den studerande utför och diskussionerna om detta. Vidare kan såväl frågor om personlig stil, egna tidigare handledningserfarenheter samt professionella frågor aktualiseras. 

Exempel på teman i föreläsningar och seminariearbetet:

  • Etiska aspekter på terapi- och vägledningsarbetet respektive i handledningssituationen. 
  • Fördjupning i viktiga fokus och metodaspekter i det existentiella terapi- och vägledningsarbetet. 
  • Terapeut- och vägledningsarbetets professionalisering och professionella dilemman. 
  • Betydelsen av och utvecklandet av terapeutens och vägledarens personliga stil. 
  • Vanliga små och större misstag i terapeut- och vägledningsarbetet. Problemet med 
  • drop-outs och hur detta hanteras i handledningen. 
  • Professionell vitalisering resp. risker för stagnationsutveckling i arbetet. 
  • Villkor för ett mer hållbart existentiellt terapi- och vägledningsarbete. 
  • Den vetenskapliga grunden för ett existentiellt inriktat väglednings- och terapiarbete. 

Kravnivå och examination 

För godkänt på utbildningen förutsätts aktiv närvaro till 90%. All frånvaro måste kompenseras med skriftlig uppgift. Examinationsuppgiften består av en skriven och examinerad essä rörande handledningsfrågor. Vidare examineras handledningen så att den studerandes eget handledningsarbete skall godkännas. 

Kursledning och lärarkrafter (Omgång 2023-24)
Kursledare för utbildningen är Dan Stiwne, Leg. Psykolog & Existentiell Psykoterapeut samt Docent i klinisk psykologi och handledare i psykoterapi.
Övriga handledare och lärare i utbildningen är Elisabeth Serrander och Ann-Margreth Bhy, båda Leg. Psykoterapeuter samt existentiella psykoterapeuter och handledare i psykoterapi. Även andra verksamma existentiella handledare samt akademiker med specialkunskaper kommer att medverka. 

Kostnader (Omgång 2023-24)
Kursavgiften är SEK 35.000:- + moms varav 5000:- + moms. 

Obligatorisk litteratur (Avser omgång 2023-24)

Van Deurzen, E. & Young, S. (2009). Existential perspectives on supervision. London: Red 
Globe Press.
Duncan, B.L., Miller, S.D., Wampold, B.E., & Hubble, M.A. (2022). The heart and Soul of Change. Washington: American Psychological Association.
Krugh, O.H., & Schneider, K. J. (2016). Supervision essentials for Existential – Humanistic Therapy. New York: APA. Orlinsky, D. (2022). How psychotherapists live. 
Yalom, I.D. (2015). Creatures of a day and other tales of psychotherapy. London: Piatkus. 

Artiklar och bokkapitel 

Byung-Chul, Han. (2021). Palliativsamhället. Stockholm: Ersatz 

Craig, M., Vos, J., Cooper, M., & Correia, E. A. (2015). Existential psychotherapies. In D. J. Cain, K. Keenan, & S. Rubin (Eds.), Humanistic psychotherapies: Handbook of research and practice,2nd ed. (pp. 283-317)Washington, DC: American Psychological Association. 

Van Deurzen , E., & Adams, M. (2015). Applications of Existential Cunselling and Psychotherapy. (Kap. 8). In E. Van Deurzen, & M. Adams: Skills in Existential Counselling and Psychotherapy. 2nd Ed. London: Sage. (PP 171 – 177). 

Kumlin, T. (2018). Det vi redan ”vet”, men kanske inte förstår. Den socialt bestämda hälsans existentiella undersida. I D. Stiwne (red.). Existens och psykisk hälsa. Om hur liv och levnad förhåller sig till hälsa och ohälsa. Lund: Studentlitteratur. 

Miller, S.D. (2003). I should have known better. In: J.S. Kottler, & J. Carlson: Bad Therapy. Master Therapists Share Their Worst Failures. New York: Brunner-Routledge. (pp 147-156). 

Olsson, G. (1993). Handledning I psykoterapi ur terapeutens, handledarens och forskarens perspektiv. I: D. Stiwne: Pespektiv på handledning i psykoterapi och angränsade områden. Stockholm: Natur och Kultur. 

Rønnestad, M.H., & Skovholt, T.M. (1999). Om terapeuters profesjonelle utvikling og psykoterapivejledning i et utviklingsperpektiv. In: M.H. Rønnestad, & S. Reichelt (Red.). Psykoterapivejledning. Oslo: Tano Aschehoug. (pp 124 – 159). 

Stephensson, L. & Hale, B. (2017). An exploration into Effectiveness of Existential – Phenomenological Therapy as a U.K. NHS Psychological Treatment Intervention. https://doi.org/10.1177/0022167817719178 

Stiwne, D. (2011). Nyckelfrågor i existentiell handledning och psykoterapi. Matrix, 4, (323 – 336). 

Sundström, P. (2001). Det Hippokratiska arvet. Kap. 2: Hippokrates. Den västerländska medicinska etikens vagga. Nora: Nya Doxa. (pp 33 – 76). 

United Nations, Human Rights Council: Promotion and protection of all human rights, civil, political, economic, social and cultural rights, including the right to development. Report 28 March 2017. [A/HRC/35/21 

Vos, J. (2019). A review of Research on Existential-Phenomenological Therapies. In E.v Deurzen, E. Craig, A., Längle, K.J. Schneider, D. Tantam, S. Du Plock (2019). The Wiley World Handbook of Existential Therapy. London: Wiley Blackwell. (pp 592-614). 

Rekommenderad fördjupningslitteratur (inom fenomenologi och existentialism) 

Dreyfus, H.L., & Wrathall, M.A. (2009). A Companion to Phenomenology and Existentialism. Oxford: Wiley-Blackwell. 

Text Dan Stiwne